از زبان فرشته ها

مرکز آموزشی- توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه ی جسمی حرکتی حرّ (پیش دبستان ودبستان)

آموزش و توان بخشي کودکان استثنایی(با نیازهای ویژه)
تعریف کودکان استثنایی :
کودکانی هستند که بر خلاف اکثریت افراد همسن خود در شرایطی عادی قادر به سازگاری با محیط نیستند و از نظر فکری ، جسمانی ، عقلانی ، رفتاری و یا عاطفی با همسالان خود فرق کلی داشته و احتیاج به روش های خاص تربیتی ، آموزشی و درمانی داشته باشند .
این کودکان به چند دسته تقسیم می شوند از جمله :
1. کودکان کم توان ذهنی 2. کودکان ناشنوا و کم شنوا 3. کودکان نابینا و کم بینا 4. کودکان دارای اختلال رفتاری 5. کودکان معلول جسمی حرکتی 6. کودکان چند معلولیتی و...
تعریف توانبخشی :

به مجموعه اقدامات جهت کاهش معلولیت وبه منظور افزایش توان فردمبتلا به نقص برای آنکه حتی المقدور به استقلال زیستی-اجتماعی-اقتصادی نایل گردد توانبخشی اطلاق میگردد.توان بخشی بخشهای مختلفی را شامل میشود از جمله : گفتار درمانی/کاردرمانی/فیزیوتراپی و...

تعریف گفتاردرمانی:

یکی ازتخصص های مرتبط با توانبخشی "گفتاردرمانی"است که به ارزیابی،شناخت و تشخیص اختلال گفتاری،ارائه درمان مناسب ودادن مشاوره لازم به بیمار و همراهان وی می پردازد.

تعریف  کاردرمانی:

کاردرمانی  یکی ازرشته های توانبخشی  است که به نوتوانی  و توانبخشی بیمارانی  که  به  دلایل جسمی، روانی  یا اجتماعی  توان  انجام  فعالیت های  روزمره  را از دست  داده اند می پردازد.

                   توصیه می شود برای آشنایی بیشتر ادامه ی مطلب را مطالعه فرمایید.

 

زمینه های فعالیت کاردرمانی:

1-کاردرمانی بیماران فیزیکی شامل بیماران نورولوژیک و ارتوپدیک

2-کاردرمانی کودکان فلج مغزی                              3-کاردرمانی بیماران روانی

4-کاردرمانی عقب ماندگیهای ذهنی                          5-کاردرمانی نابینایان وناشنوایان

6-توانبخشی حرفه ای معلولین

باتوجه به اینکه اکثریت دانش آموزان مشغول به تحصیل دراین آموزشگاه مبتلا به اختلال فلج مغزی یا cerebral  palsy)  ) می باشند لازم  است که درابتدابه تعریف این بیماری بپردازیم.

تعریف فلج مغزی :

 ضایعه به مغزدرحال رشد (ازدوران جنینی تا  5-2 سالگی) که باعث میشودمغزمراحل تکاملی طبیعی خودراطی نکند.دراین بیماری ابتداسامانه خودمختاراعصاب 3و7و9و10مغزی درگیرمی شود که منجربه بلع،مکیدن وگریه ی نارساشده وسپس سیستم حسی رادرگیرمی سازدکه بدن سردوکرخت ورنگ پوست مرمری می شود.سپس سیستم حرکتی درگیرمی شودکه دراین صورت به ضایعه مغزی، فلج مغزی می گویند. این بیماری ازنظرعلائم فیزیولوژیکی غیرپیش رونده اماازنظرعلائم بیومکانیکی پیش رونده می باشد.

این ضایعه مغزی به عضلات یااعصابی که آنهارابه طناب نخاعی مربوط می سازدآسیبی نمی رساند بلکه فقط توانایی مغز را برای کنترل عضلات تحت تاثیرقرارمی دهد. این ضایعه براساس محل وشدت خودمی تواند آسیب های دیگری رانیزدرکودک پدیدآورد.این آسیب هاشامل عقب ماندگی ذهنی،تشنج،اختلال تکلم،اختلال یادگیری وکمبود شنیداری و دیداری می باشد.                                                                                                   نصیری کاردرمانگر

ادامه دارد...


باسمه تعالی

تاثیرات فلج مغزی بر گفتار :

الف) تاثیر بر ساختمانها :

1.تشدید رفلکسی کششی : انقباضات عضلانی ناخواسته ای که مانع از حرکات مورد نظر ساختمانهای تولیدی می شوند.

2.حرکات پیچ و تابی : حرکات بدنی و عضلانی تصادفی در حین تولد ، مانع از ثبات ساختمانهای گفتاری می شوند.

3.آسیب های حسی : نقص در بینایی ، شنوایی و حس حرکت در نتیجه ی کاهش پس خوراند ، کنترل حسی را دچار آسیب می سازد .

 

ب) تاثیرات غیر گفتاری :

1.فقدان شنوایی

2.آسیب بینایی

3.مشکلات تغذیه

4.کاهش کنترل هیجانی

5. عقب ماندگی ذهنی

6. مشکلات توازن و تعادل

7.  آبریزش از دهان

 

ج) تاثیرات گفتاری غیر تولیدی :

1. الگوهای تنفسی ضعیف ، نامنظم ، معکوس و نا هماهنگ

2.بلندی صوتی ضعیف یا نامطلوب

3.انعطاف نامناسب یا محدود

4.استفاده ی نامناسب از اندام های تشدید ی

5.خیشومی شدگی بیش از حد

6.سرعت و ریتم نامنظم

 

د) مشکلات تولیدی :

1. غیرقابل درک بودن کلی گفتار

2.تماس های تولیدی ضعیف و غیر دقیق

3.عدم ثبات در تولید

4.مشکل در صداهای نوک زبانی

5. حذف

6. صداهای مختل در وضعیت پایانی واژه ها

 

در قسمت بعدی هر یک از موارد مذکور به طور جداگانه توضیح داده خواهند شد .

ادامه دارد ...

خانم  یوسفی – گفتاردرمانگر


انواع اختلالات گفتاری:

» علت های متفاوتی می توانند در بروز اختلالات گفتار و زبان مؤثرباشند.دراینجا درحدامکان سعی می شود که انواع مختلف مراجعین گفتاردرمانی نام برده شده و توضیح مختصری پیرامون هریک داده شود

. :(1 تأخیر در رشد گفتار و زبان

طی نمودن مراحل رشد در سنین خاصی انجام می شود،هرگاه کودکی در سن به خصوصی به مراحل رشد مربوط نرسد این مسئله به عنوان تأخیر در رشد تعبیر می شود . دو زبانگی (صحبت کردن والدین بازبانی غیر از فارسی مثلا : ترکی،لری و..) ، داشتن محیطی با تحرکات کلامی کم ونیزعقب ماندگی ذهنی ازجمله دلایلی هستند که می توانند رشد گفتار و زبان را به تأخیر بیاندازند

. 2)اختلالات صوت

: هرگونه ناهنجاری که در صدای فرد شنیده شده و گوش شنونده را آزار دهد،اختلال در صوت است که یکی از مهمترین اختلالات این مجموعه "گرفتگی صدا" می باشد که در همکاران فرهنگی هم بسیار شایع است

. 3)اختلالات تولیدی:

هرگونه اختلال در ناحیه ی دهان(شامل زبان،دندان ها و...)،کم شنوایی،فلج مغزی و...منجر به اختلالات تولیدی می شوند که شامل خرابگویی صداها مثلا حذف،جانشینی یا اضافه کردن صداها می شود.مثلا به جای صدای "س" صدای "د" را جانشین کند .

. 4)کودکان مبتلا به شکاف لب و کام :

صدایی که ما در حنجره تولید میکنیم باید در حفره ی بینی و دهان تقویت شده وبه گوش شنونده برسد هرگاه در یکی از این اندام ها اشکال یا نقصی وجود داشته باشد صدا دچار مشکل می شود . در واقع اگر اندام های تشدید کننده ی صوت یعنی بینی و یادهان(شامل لب ،کام و ...))دچار ناهنجاری باشند صدای فرد دچار مشکل شده وبه اصطلاح تودماغی به گوش می رسد.هرگونه ناهنجاری که در دوران جنینی در لب ها یا سقف دهان انجام شود منجر به این اختلال می شود.این کودکان بعد از عمل جراحی ، گفتار درمانی می شوند

. 5)زبان پریشی:

هرموقع در اثرضایعات مغزی (مانند تصادف ، سکته مغزی و...) مغز دچار آسیب شود،این اختلال به وجود می آید.البته پس از سن زبان آموزی(بعداز3سالگی)به آن زبان پریشی گفته می شود و اگر قبل از تولد یا در بدو تولد بوجود آید زبان پریشی رشدی نامیده می شود .کسی که به این عارضه مبتلا می شود درقسمتهای بیانی و درک و یا هر دو این قسمتها مشکل دارد


. 6)ناروانی:

هرگونه تکرار، کشش ، گیرومکث غیرعادی که درجریان گفتارطبیعی ایجاد شود را ناروانی گویند که اگر بدون استرس،تنش،فشار وتقلّا وهمچنین فقط تکرار کلمات بوده و در سنین بین(5_2/5)سالگی اتفاق بیفتد به آن ناروانی طبیعی گفتار گویند که اگربه موقع رسیدگی شود قابل درمان است. اما اگر تنش،فشار،قفل و.... در گفتار دیده شود وقفل وگیرها در سطح حروف وهجا باشد به آن "لکنت" گفته می شود

7.کودکان فلج مغزی

: اگرهرنوع ضایعه ی مغزی قبل از سه سالگی در بدن ایجاد شود وباعث فلجی قسمتهای مختلف بدن از جمله اندامهای گفتاری شود فرد مبتلا به فلج مغزی است. اختلال گفتاری در فلج مغزی که بیشتر کودکان به آن مبتلاهستند«دیزآرتری»نامیده میشود.افراد "دیزآرتری" معمولآ حجم تنفس کم،آبریزش از دهان،صدای بم و... دارند

. 8)اختلال در خواندن و نوشتن:

کودکانی که ذهن عادی وهوش طبیعی دارند اما در یادگیری خواندن ونوشتن با مشکل روبرو هستنند نیز دسته ی دیگری از مراجعین گفتار درمانی را تشکیل میدهند.

«نفیسه یوسفی» آسیب شناس گفتار وزبان


 

[ جمعه بیست و دوم بهمن 1389 ] [ 15:54 ] [ خانم ها صمدی ، علیپور و همکاران ]

[ ]



مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه